ATH/TECH | Η αξία των τεχνολογικών σπουδών στην ψηφιακή εποχή

Η ΑΞΙΑ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΣΤΗΝ ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΠΟΧΗ

Μια ρεαλιστική ανάλυση

Είναι αναμφίβολο ότι οι τεχνολογικές σπουδές έχουν τεράστιο αντίκτυπο στη σύγχρονη ζωή, περισσότερο από κάθε άλλη επιστήμη, καθώς τα επιτεύγματα τους επηρεάζουν την καθημερινότητά μας άμεσα και καταλυτικά, σε κάθε έκφανσή της. Είτε αναφερόμαστε σε ICT (Information and Communication Technology) που σχετίζεται με το πώς χρησιμοποιούμε την τεχνολογία, είτε σε Computer Science και IT (Information Technology) που σχετίζονται με τη θεωρία και τη λειτουργία των υπολογιστών και των προγραμμάτων, όλοι οι κλάδοι των τεχνολογικών σπουδών έχουν άμεση εφαρμογή στις πιο καθημερινές συνήθειές μας, γεγονός που αναδεικνύει την επιστήμη στο πλέον χρηστικό και σημαντικό εργαλείο για έναν νέο που αναζητά την αποκατάσταση στο μέλλον του.

Τα σύγχρονα, ανεπτυγμένα κράτη έχουν βασίσει την οικονομική τους εξέλιξη και ευημερία στη χρήση νέων τεχνολογιών, με αποτέλεσμα τα τεχνολογικά επιτεύγματα να διαμορφώνουν τη σύγχρονη οικονομία στα χρόνια της ψηφιακής εποχής. Για το λόγο αυτό έχουν προσθέσει αντίστοιχα μαθήματα επιστήμης των υπολογιστών από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, σε μία προσπάθεια να καλλιεργήσουν στους μαθητές την ανάγκη για καινοτομία και να τους δώσουν τα ερεθίσματα για αναπτυχθεί η φαντασία τους και ο τρόπος σκέψης που χρειάζεται να δομηθεί, ώστε να γίνουν οι οραματιστές – πρωταγωνιστές στον τομέα της τεχνολογίας του παρόντος και το μέλλοντος.

Στην Ελλάδα ο ρυθμός υιοθέτησης σύγχρονων τεχνικών και εκπαιδευτικού υλικού στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, που θα συμβαδίζει με τις εξελίξεις στην τεχνολογία, τις ανάγκες της αγοράς εργασίας και κατ’ επέκταση της ίδιας της κοινωνίας, είναι λίγο πιο αργός. Αυτό εναποθέτει στην προσωπική πρωτοβουλία του εκάστοτε μαθητή να εντρυφήσει στην ουσία της τεχνολογίας, με τεχνολογικές σπουδές σε επίπεδο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, σε ένα εξειδικευμένο κολέγιο τεχνολογίας ή σε ένα πανεπιστήμιο.

Η παραπάνω συνθήκη είναι κάτι που συναντάται πολύ συχνά στην κοινωνία μας και συνδέεται άμεσα με τo φαινόμενο του ψηφιακού αναλφαβητισμού. Ζούμε σε μία ψηφιακή εποχή που οι έννοιες του coding και άλλων τεχνολογικών πρακτικών, μέσων και επιτευγμάτων είναι τόσο σημαντικές, σε σημείο που η απουσία τους από την φαρέτρα των ικανοτήτων ενός μαθητή/φοιτητή/επαγγελματία μπορεί μελλοντικά να οδηγήσει σε μία μορφή αποκλεισμού από την αγορά εργασίας. Αυτό που εμείς τώρα θεωρούμε ειδοποιό διαφορά όσον αφορά στις γνώσεις μας, αν δεν έχουμε τις σωστές βάσεις που θέτουν οι τεχνολογικές σπουδές για απόκτηση επιμόρφωσης, μπορεί σύντομα να εξελιχθεί σε μία μορφή τετριμμένης γνώσης που θα κατέχει ο καθένας, η οποία δεν μας επιτρέπει να συμβαδίζουμε τις εξελίξεις. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι οι κατάλληλες σπουδές, εν προκειμένω οι τεχνολογικές, μας βοηθούν να κατανοούμε, να ακολουθούμε και να ηγούμαστε των ραγδαίων εξελίξεων στον τεχνολογικό χώρο, ώστε να είμαστε πάντα στην προσκήνιο της σύγχρονης αγοράς εργασίας.

Οι υπολογιστές είναι εξαιρετικά καλοί στο να ακολουθούν εντολές. Τόσο καλοί σε σημείο που μπορούν να εκτελέσουν κάθε οδηγία που τους δίνουμε κατά γράμμα. Το μόνο που χρειάζεται για να κάνουν αυτό που τους ζητάμε είναι να μιλάμε τη γλώσσα τους

Δεν είναι τυχαίο ότι πολλοί εκπρόσωποι της βιομηχανίας της τεχνολογίας αναφέρουν ότι όποιος δεν γνωρίζει κώδικα θα είναι αναλφάβητος στο άμεσο μέλλον. Η μεγάλη αξία που παρέχουν οι τεχνολογικές σπουδές είναι πρωτίστως και βασικά η δυνατότητα που δίνουν στο σπουδαστή να αποκτά την ευχέρεια να αφομοιώνει σε βάθος τις εξελίξεις του ψηφιακού κόσμου και να κατανοεί τον τρόπο που χρειάζεται να αναδιαρθρώσει τον τρόπο σκέψης του για πρωτοστατήσει σε αυτές.

O Mehran Sahami, ένας διάσημος καθηγητής του Computer Science στο Πανεπιστήμιο του Stanford, έχει πει ότι οι υπολογιστές είναι εξαιρετικά καλοί στο να ακολουθούν εντολές. Τόσο καλοί σε σημείο που μπορούν να εκτελέσουν κάθε οδηγία που τους δίνουμε κατά γράμμα. Το μόνο που χρειάζεται για να κάνουν αυτό που τους ζητάμε είναι να μιλάμε τη γλώσσα τους. Οι σπουδαστές του computer science μαθαίνουν ακριβώς αυτό. Πώς να επικοινωνούν στους υπολογιστές τις επιθυμίες τους και τις σκέψεις τους και να τις διεκπεραιώνουν. Δημιουργούν μικρούς «θεούς» που μπορούν να συλλάβουν, να σχεδιάσουν και να κατασκευάσουν εφαρμογές και προγράμματα, για τομείς από την πληροφορική, τις τηλεπικοινωνίες και το εμπόριο, μέχρι την ιατρική, τη ρομποτική ή τη νανοτεχνολογία.

Οι τεχνολογικές σπουδές δεν είναι απλά ένας όγκος πληροφοριών, αλλά διαμορφώνουν ένα γενικότερο τρόπο σκέψης που σχετίζεται με το πώς να αποδομεί και να αποκωδικοποιεί κάποιος κάθε πρόβλημα και μετά να βρίσκει λύσεις συνθέτοντας, με τα επιμέρους στοιχεία, ένα νέο δεδομένο.

Άλλος ένας βασικός λόγος που οι τεχνολογικές σπουδές έχουν μεγάλη αξία και απήχηση είναι σίγουρα η επαγγελματική αποκατάσταση, η μισθολογική κλίμακα και τα άλλα προνόμια που απολαμβάνουν οι επαγγελματίες του κλάδου. Είναι μια πραγματικότητα πως στην ψηφιακή εποχή δεν μπορούν ποτέ να υπάρξουν αρκετοί επιστήμονες σε αυτόν τον τομέα, καθώς τα πεδία εφαρμογής αυξάνονται συνεχώς με γεωμετρική πρόοδο. Ως εκ τούτου, οι άνθρωποι που πληρούν τα κριτήρια να στελεχώσουν αυτές τις θέσεις θα είναι πάντα αναγκαίοι. Όσον αφορά στη μισθολογική κατάταξη των αποφοίτων, να αναφέρουμε ότι στον τομέα του computer science στο Ηνωμένο Βασίλειο ένας μέσος μισθός για junior θέσεις ορίζεται περίπου στα £25.000 το χρόνο, ενώ σε senior θέσεις επαγγελματίες του κλάδου αμοίβονται από £45,000 – £70,000 το χρόνο (σύμφωνα με το www.prospects.ac.uk). Και αυτοί μπορεί να είστε εσείς καθώς, επίσης σύμφωνα με τα στοιχεία της HESA (Higher Education Statistics Agency), 9,000 φοιτητές στο computer science έρχονται από το εξωτερικό, καθώς η επιστήμη της πληροφορικές και οι τεχνολογικές σπουδές εν γένει σας επιτρέπουν να σταδιοδρομήσετε σε όποια χώρα του κόσμου και αγορά επιθυμείτε. Αν συμπεριλάβουμε και έρευνες που αναφέρουν τις τεχνολογικές επιστήμες ως έναν από τους επιστημονικούς κλάδους με τη μεγαλύτερη ικανοποίηση των επαγγελματιών, τότε καταλαβαίνουμε γιατί οι αναγνωρισμένες σχολές πληροφορικής είναι το ιδανικό μέρος για να σπουδάσει κάποιος.

Και μην ξεχνάμε πως, λόγο και της πρακτικής φύσης των γνώσεων, ένας σπουδαστής τεχνολογίας μπορεί κατά τη διάρκεια των σπουδών του, από τις γνώσεις που θα μαθαίνει εξελικτικά, να αρχίσει να εργάζεται και να εφαρμόζει στην πράξη όσα διδάσκεται, χτίζοντας ένα ικανό βιογραφικό από νωρίς, ώστε με την αποφοίτησή του και πριν ακόμα την συνέχιση των σπουδών του στο κάποιο μεταπτυχιακό πρόγραμμα να είναι έτοιμος για τις ρεαλιστικές απαιτήσεις της αγοράς εργασίας.