ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ: Ο ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ

Η τεχνολογία και η επιστήμη των υπολογιστών είναι το μέλλον και για τις γυναίκες.

Η θέση της γυναίκας σήμερα επαναπροσδιορίζεται με γνώμονα την αρχή της ουσιαστικής και σε κάθε επίπεδο ισότητας. Ανάμεσα στην ατζέντα με τα θέματα των γυναικών είναι και σχέση τους με την τεχνολογία και η παρουσία τους στα τεχνολογικά επαγγέλματα, καθώς τα στατιστικά για τον κλάδο της πληροφορικής εν γένει είναι απογοητευτικά και μακριά από την ισότητα που γίνεται προσπάθεια να επιτευχθεί σε όλους τους τομείς.

Η σχέση των κοριτσιών με την τεχνολογία ξεκινά από τα μαθητικά χρόνια, που τίθενται οι βάσεις, ώστε η επιλογή ενός προγράμματος σπουδών σε ένα κολέγιο τεχνολογίας ή μια σχολή πληροφορικής για την απόκτηση ενός πτυχίου υπολογιστών, να είναι μια ρεαλιστική δυνατότητα και όχι μια επιλογή που με κάποιο τρόπο επηρεάζεται από ένα χαρακτηριστικό όπως το φύλο.

Τι σημαίνει το παραπάνω;
Ότι το κλισέ που θέλει γυναίκες και τεχνολογία να μην είναι έννοιες συμβατές, είναι κάτι εξαιρετικά λανθασμένο και αναχρονιστικό σαν ιδέα. Η σχέση των κοριτσιών με τα μαθηματικά, την τεχνολογία, την πληροφορική και τις θετικές επιστήμες εν γένει δεν σχετίζεται σε καμία περίπτωση με το φύλο. Στις φετινές Πανελλήνιες, στα θετικά μαθήματα, δύο κορίτσια ήρθαν πρώτα αποδεικνύοντας ότι η απόδοση κάποιου σε πεδία όπως το computer science δεν είναι θέμα φύλου.

Αγόρια και κορίτσια έχουν ακριβώς την ίδια δυνατότητα να διαπρέψουν στις τεχνολογικές σπουδές, αρκεί να τους δοθεί η ευκαιρία, να μεγαλώσουν γνωρίζοντας ότι οι ίσες ευκαιρίες είναι ένα δεδομένο και να έχουν τα κατάλληλα ερεθίσματα από τους γονείς για να πιστεύουν σε αυτή την πραγματικότητα που κρύβεται πίσω από στερεότυπα.

Η επιτυχία που έρχεται μέσα από σπουδές πληροφορικής είναι απλά άλλη μία επιλογή και η έλλειψη κοριτσιών σε σχολές πληροφορικής και τεχνολογικά κολέγια δεν είναι τίποτα παραπάνω από άλλη μία στερεοτυπική συνθήκη που μπορεί να ανατραπεί. Πώς; Με την ενθάρρυνση της παρουσίας περισσότερων γυναικών στα κολέγια τεχνολογίας, από την παιδική ηλικία, μέσω έκθεσης των κοριτσιών σε ερεθίσματα που σχετίζονται με την επιστήμη των υπολογιστών και την καινοτομία, με την ανάδειξη προτύπων και επιτευγμάτων των γυναικών στους τομείς της τεχνολογίας, της καινοτομίας και της πληροφορικής και φυσικά με τη σωστή διαπαιδαγώγηση από τους γονείς που ενθαρρύνει τα ταλέντα των κοριτσιών χωρίς να τα εμποδίζει.

Πρόσφατες έρευνες στη Μεγάλη Βρετανία έδειξαν ότι μόλις το 17% των γυναικών δουλεύουν στον τομέα της τεχνολογίας, ενώ οι γυναίκες εν γένει αποτελούν το 49% του εργατικού δυναμικού της χώρας. Στο σχολείο δε μόλις 7% των καλύτερων μαθητών που ασχολούνται με το computer science είναι γυναίκες. Και αυτό ουσιαστικά αντίκειται στην αξία που γεννούν οι τεχνολογικές σπουδές και αφορά όλους τους σπουδαστές άσχετα από το φύλο τους. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκτιμά ότι το 90% των εργασιών σήμερα χρειάζονται δεξιότητες που μπορεί να λάβει κάποιος μόνο με σπουδές πληροφορικής. Είναι αδιανόητο λοιπόν να αποκλείουμε τις γυναίκες με οποιοδήποτε τρόπο από την αγορά εργασίας δημιουργώντας «στίγμα» γύρω από έναν τομέα της οικονομίας ότι απευθύνεται μόνο σε άντρες. Σε έρευνα που διεξήχθη στη Μεγάλη Βρετανία 1 στους 8 γονείς επιθυμεί για τους γιους τους να γίνουν engineers ή entrepreneurs, ενώ το ποσοστό στα κορίτσια πέφτει στο 1 στα 20. Γιατί όμως ένας γονέας να θέλει να απασχοληθεί η κόρη του σε οποιοδήποτε άλλο επάγγελμα, ενώ οι δουλειές στην τεχνολογία είναι το μέλλον της αγοράς εργασίας και προσφέρουν μεγαλύτερη σταθερότητα;

Είναι αδιανόητο να αποκλείουμε τις γυναίκες με οποιοδήποτε τρόπο από μια τόσο δυναμικά αναπτυσσόμενη αγορά εργασίας, δημιουργώντας «στίγμα» ότι απευθύνεται μόνο σε άντρες.

Είναι στο χέρι του κάθε γονέα να μάθει στα κορίτσια ότι μια καριέρα στην τεχνολογία που έρχεται μετά από τις σπουδές και ένα πτυχίο πληροφορικής σε ένα αναγνωρισμένο κολέγιο από το κράτος είναι μια εφικτή και ενδεχομένως ιδανική καριέρα για μία γυναίκα. Το National Center for Women and Information Technology στην Αγγλία έχει δημοσιεύσει ένα δεκάλογο για το πώς μπορούν οι γονείς να ενθαρρύνουν τα κορίτσια σε STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) και ΙΤ (Information Technology) σπουδές που μπορείτε να διαβάσετε εδώ. Ένα ανάγνωσμα που σίγουρα αφορά όλους τους γονείς.

Η πρόφαση επίσης ότι δεν υπάρχουν δράσεις για να ωθήσουν τα κορίτσια στην πληροφορική σε μικρή ηλικία, ώστε να σκέφτονται τις σπουδές και μετέπειτα στην καριέρα στον κλάδο του computer science και της τεχνολογίας, είναι κάτι που απλά δεν ισχύει. Από τα «Code girls» -ένα πρόγραμμα για εκμάθηση κώδικα αποκλειστικά σε κορίτσια 10- 16 ετών, που υλοποιείται στην Ελλάδα από την αμερικάνικη πρεσβεία σε συνεργασία με το ίδρυμα Mataroa, πραγματοποιήθηκε στην Καλαμάτα και στην Κοζάνη και στο οποίο συμμετείχε, μεταξύ άλλων, η επικεφαλής του Women Techmaker Ελλάδος Ελίζα Καμπερογιάννη, μέχρι τα Django Girls, ένα community που οργανώνει προγράμματα εκμάθησης πληροφορικής παγκόσμια και ενδυναμώνει τις γυναίκες, δράσεις σε παγκόσμια κλίματα λαμβάνουν χώρα για να ενθαρρύνουν την παρουσία γυναικών στις σπουδές τεχνολογίας και πληροφορικής.

Αναζητήστε τα προγράμματα στην πόλη σας, ενημερώστε τα κορίτσια σας, δώστε τα κατάλληλα ερεθίσματα και εξαλείψτε το στίγμα γύρω από τον κλάδο της τεχνολογίας που θέλει να απευθύνεται κυρίως σε αγόρια, γιατί το μέλλον οδεύει σε γεωμετρική πρόοδο προς την πλήρη ισότητα, αλλά όλοι οι εμπλεκόμενοι κοινωνικοί φορείς πρέπει να αναλάβουν το ρόλο που τους αναλογεί και να δουλέψουν σε αυτή την κατεύθυνση.