Γιατί η επιλογή ενός master’s course είναι η πιο επωφελής για κάποιον που θέλει να εξειδικευτεί στην επιστήμη του;
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η γενιά των millennials έχει καταλάβει πως η πιο σημαντική επένδυση που μπορεί να κάνει είναι στην εκπαίδευση και την καλλιέργειά της και συγκεκριμένα στην εξειδίκευση σε μία επιστήμη, ειδικά αυτή όταν άπτεται του κλάδου της καινοτομίας και της τεχνολογίας. Γι’ αυτό και μεγάλη μερίδα αποφοίτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης αποφασίζουν να ξεκινήσουν ένα master’s course. Η ίδια ανάγκη γεννάται και σε όσους βρίσκονται ήδη στην αγορά εργασίας και αναζητούν προγράμματα σπουδών που τους εξειδικεύουν στους τομείς της οικονομίας που δραστηριοποιούνται. Η τελευταία κατηγορία υποψηφίων σπουδαστών επιλέγει ακόμα πιο συνειδητά και με περισσότερα κριτήρια τις σπουδές της, καθώς έχει άμεση επίγνωση των συγκεκριμένων απαιτήσεων της αγοράς εργασίας.
Η ανάγκη αυτή για εξειδίκευση και περαιτέρω μάθηση δεν θα μπορούσε να αφήσει αδιάφορη τη βιομηχανία της εκπαίδευσης, σε παγκόσμια κλίμακα. Ως γρήγορη λύση παρέχεται πλέον μια πληθώρα από ταχύρρυθμα, online courses που ευαγγελίζονται ότι μπορούν να καταστήσουν τους φοιτητές ειδικούς, σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Είναι όμως δυνατό να επιτευχθεί ένας ανάλογος στόχος με ένα πρόγραμμα περιορισμένων ωρών, ειδικά όταν πρόκειται για σπουδές που σχετίζονται με τεχνολογία; Ή η καθολική επένδυση σε online courses ενέχει μεγαλύτερο ρίσκο και ενδεχομένως αναίτια σπατάλη χρημάτων και χρόνου; Η απάντηση στα παραπάνω ερωτήματα βρίσκεται στην αξία ενός master’s προγράμματος.
Μέσα από τις δράσεις και συνεργασίες ενός κολεγίου με τον επαγγελματικό κόσμο, οι σπουδαστές έχουν τη δυνατότητα να δημιουργήσουν ένα δίκτυο γνωριμιών με επαγγελματίες και φορείς που θα είναι οι μελλοντικοί συνεργάτες και εργοδότες τους.
Τα προγράμματα master’s σε ένα κολέγιο τεχνολογίας συνήθως προϋποθέτουν τη φυσική παρουσία του σπουδαστή. Τόσο λόγο των θεωρητικών παραδόσεων, όσο και των εργαστηριακού τύπου μαθημάτων και των συνεργατικών, industrial projects, που στοχεύουν στην πρακτική εφαρμογή των γνώσεων που διδάσκονται. Η υποχρεωτική παρακολούθηση, παρ’ ότι εμφανίζεται δεσμευτική, στην πραγματικότητα δημιουργεί συνθήκες ουσιαστικής μάθησης. Οι επιβλέποντες καθηγητές βρίσκονται σε άμεση επαφή με τους σπουδαστές για να λύσουν οποιαδήποτε απορία, να διευκρινίσουν τυχόν παρερμηνείες και να αναδείξουν τα πραγματικά ταλέντα και τις κλίσεις τους. Μέσα από τις δράσεις και συνεργασίες ενός πανεπιστημίου με τον επαγγελματικό κόσμο, οι φοιτητές έχουν τη δυνατότητα να δημιουργήσουν ένα δίκτυο γνωριμιών με επαγγελματίες και φορείς που θα είναι οι μελλοντικοί συνεργάτες και εργοδότες τους. Το ίδιο ισχύει ακόμα και για την επαφή με τους υπόλοιπους συμμετέχοντες του προγράμματος – συμφοιτητές, οι οποίοι μπορούν να εξελιχθούν σε σημαντικό επαγγελματικά δίκτυο τόσο από πλευράς networking όσο και ανταλλαγής τεχνογνωσίας.
Στα master’s courses η ίδια η διαδικασία της μάθησης γίνεται με άλλους όρους. Δεν αναφερόμαστε στην κλασική δυναμική «σπουδαστή – καθηγητή» αλλά σε μία νέα δυναμική «συνάδελφου προς συνάδελφο», η οποία δημιουργεί προϋποθέσεις για ένα διαφορετικό διάλογο και δίνει στον (μελλοντικό) επαγγελματία την αυτοπεποίθηση που θα χρειαστεί στο εργασιακό περιβάλλον του. Αυτή η δεξιότητα δε διδάσκεται και δεν είναι εύκολο να αποκτηθεί με κάποιο άλλο μέσο πάρα με την έκθεση του φοιτητή σε ένα περιβάλλον διδασκαλίας που προϋποθέτει τη φυσική του παρουσία. Παράλληλα, η περίοδος φοίτησης σε ένα μεταπτυχιακό πρόγραμμα δίνει τη δυνατότητα στο σπουδαστή να εντρυφήσει πραγματικά στην επιστήμη του και να εξερευνήσει όλα τα επί μέρους κομμάτια της. Η διαδικασία είναι χρονοβόρα αλλά επιτακτικής σημασίας στη διαμόρφωση του τελικού προφίλ του επαγγελματία και σίγουρα δεν είναι δόκιμο να παρακάμπτεται.
Πολλές φορές, οι γνώσεις που παρέχουν τα online courses απαντούν σε συγκεκριμένα προβλήματα και απορίες της εργασιακής καθημερινότητας. Πρέπει να θυμόμαστε όμως πως, με τον τρόπο αυτό, λύνουμε μεμονωμένα θέματα και δεν αποκτούμε τις βάσεις που πραγματικά χρειαζόμαστε για να γνωρίσουμε εις βάθος το αντικείμενο και που θα μας επιτρέψουν, εκτός από τα επί μέρους θέματα, να χαράξουμε και να αξιολογήσουμε τη στρατηγική που θα επηρεάζει συνολικά τις αποφάσεις μας στον εργασιακό χώρο.
Εξαιρετικά σημαντικό είναι να μην ξεχνάμε και την αναγνώριση που χαίρει το πιστοποιητικό που θα λάβουμε μετά την ολοκλήρωση του εκάστοτε προγράμματος σπουδών. Ένα μεταπτυχιακό είναι ένας επίσημος τίτλος που αναγνωρίζεται από τους δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς και πιστοποιεί ουσιαστικά τις γνώσεις μας και την εξειδίκευσή μας σε μια επιστήμη. Μπορεί να επιδράσει ουσιαστικά στην εξέλιξη της καριέρα μας και να αποτελέσει τη σκάλα της ανέλιξής μας ως επαγγελματίες. Σύμφωνα με την έρευνα «Destinations of Leavers from Higher Education» του 2015 στο Ηνωμένο Βασίλειο, το 78% των κατόχων μεταπτυχιακών τίτλων απασχολούνται σε θέσεις με εξειδικευμένες απαιτήσεις σε προσόντα, σε σχέση με το 66% των κατόχων προπτυχιακών τίτλων. Παράλληλα, ο μέσος μισθός των κατόχων master’s ήταν 39.000 λίρες ετησίως, με αντιστοιχία 31.000 λιρών για κατόχους bachelor’s και το 86,6% των αποφοίτων μεταπτυχιακών σπουδών είχαν βρει εργασία μέσα σε έξι μήνες από το πέρας των σπουδών τους, σε σχέση με 64% σε αυτούς που δεν είχαν master’s degree.
Γιατί αξίζει να επενδύσετε σε ένα master’s πρόγραμμα; Επειδή οι γνώσεις που θα αποκτήσετε και τα skills που θα αναπτύξετε θα σας δώσουν πρόσβαση σε περισσότερες και ανταποδοτικές θέσεις εργασίας. Στο δίλημμα master’s course ή βραχυχρόνιου online course, θα πρέπει κανείς να αναλογιστεί πως το πρώτο δίνει την δυνατότητα στους κατόχους προπτυχιακών τίτλων να αλλάξουν καριέρα και αντικείμενο σπουδών με ίσους όρους με τους συναδέλφους τους, κάτι που δεν θα ήταν εφικτό απλά παρακολουθώντας διαδικτυακά και ταχύρρυθμα προγράμματα. Η δυνατότητα αυτή, να βγάζει τους επαγγελματίες από αδιέξοδα, είναι ο πλέον σημαντικός ρόλος για να επιλέξει κάνεις ένα master’s, με στόχο να βρίσκεται σε εναρμόνιση με τις απαιτήσεις της αγοράς εργασίας, με όποιο ρυθμό και αν εξελίσσονται.