ATH/TECH | Γυναίκες στην Τεχνολογία: Η ώρα των κοριτσιών έχει έρθει

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ: ΓΙΑΤΙ ΤΑ ΚΟΡΙΤΣΙΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΟΥΝ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥΣ ΣΤΟΝ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ;

Οι τεχνολογικές σπουδές απευθύνονται (και) σε κορίτσια.

Τα δικαιώματα των γυναικών είναι ένα θέμα που απασχολεί έντονα τη δημόσια σφαίρα, με ένα ανοιχτό διάλογο να εκτυλίσσεται σε πολλά επίπεδα ανάμεσα σε διαφορετικούς κοινωνικούς φορείς. Πετυχημένες γυναίκες από τον επιχειρηματικό και τον καλλιτεχνικό χώρο μιλούν ανοιχτά για την ανισότητα στους μισθούς τους σε σχέση με τους άντρες συναδέλφους τους. Τα επίσημα στοιχεία της Eurostat τις επιβεβαιώνουν, καθώς επισημαίνουν ότι οι γυναίκες το 2015, στην Ευρώπη των 28, κέρδισαν κατά μέσο όρο 16,3% λιγότερα χρήματα από τους άντρες, για την ίδια εργασία, ενώ στην Ευρωζώνη το ποσοστό αυτό ανέβηκε στο 16,8%. Tα παραπάνω στατιστικά  είναι λόγος από μόνος του, ώστε η νέα γενιά γυναικών, που μεγαλώνει και γαλουχείται με τις αρχές της ισότητας, να διεκδικήσει την παρουσία της σε κάθε κλάδο της οικονομίας που εκλαμβάνεται στερεοτυπικά ως «ανδροκρατούμενος».

Η βιομηχανία της τεχνολογίας και η επιστήμη της πληροφορικής θεωρούνται εσφαλμένα ως επιλογές καριέρας που απευθύνονται αποκλειστικά σε αγόρια. Η προκατάληψη ότι τα κορίτσια δεν έχουν κλίση στις θετικές επιστήμες, την τεχνολογία και το computer science στερεί έμμεσα στις γυναίκες τη δυνατότητα να προσφέρουν στους πλέον αναπτυσσόμενους κλάδους της οικονομίας.

Αφιέρωμα γυναίκες στην τεχνολογία

Στις φετινές πανελλήνιες εξετάσεις, η πρώτη των πρώτων ήταν η Κορίνα Διγαλάκη από τα Χανιά που με 19.574 μόρια ετοιμάζει τις βαλίτσες της για το MIT της Βοστόνης, ώστε να σπουδάσει μαθηματικά και επιστήμη των υπολογιστών. Στο ίδιο μήκος κύματος και η Αλεξία Κουμπέτσου, η οποία,  στα μαθηματικά των φετινών Πανελληνίων που θεωρήθηκαν πολύ δύσκολα και τροχοπέδη για τις ακαδημαϊκές αξιώσεις πολλών μαθητών, κατάφερε να βαθμολογηθεί με 98/100 και με 99/100, αγγίζοντας την τελειότητα. Τα δύο αυτά κορίτσια και η τεράστια επιτυχία τους αποδεικνύουν ότι τα μαθηματικά, η επιστήμη και η τεχνολογία σίγουρα απευθύνονται και σε νέες γυναίκες και το κριτήριο για να ασχοληθεί κάποιος με τις παραπάνω θετικές επιστήμες και να σπουδάσει σε αυτούς τους τομείς είναι η θέληση, η αφοσίωση, η διάθεση για σοβαρή ενασχόληση και η αγάπη για το αντικείμενο.

Το σημαντικό λοιπόν είναι τα κορίτσια να γνωρίζουν ότι έχουν ακριβώς την ίδια ευκαιρία με τα αγόρια να σπουδάσουν σε ένα κολέγιο τεχνολογίας και να σταδιοδρομήσουν επιτυχημένα σε τεχνολογικά επαγγέλματα. Τα ΜΜΕ, προκειμένου να ευαισθητοποιήσουν περισσότερες νέες γυναίκες στο θέμα, δημοσιεύουν πολύ συχνά άρθρα με θεματολογία που άπτεται των δικαιωμάτων των γυναικών και τη θέση τους στη σύγχρονη κοινωνία και τα τεχνολογικά επαγγέλματα. Στα social media γίνονται αντίστοιχες ενέργειες, με νέες κοινότητες να αναδεικνύονται στο Facebook και τα υπόλοιπα μέσα κοινωνικής δικτύωσης – όπως η σελίδα Code It Like a Girl που σπάει τα στερεότυπα για τη δράση των γυναικών στην πληροφορική – ενώ πολλές ημερίδες διοργανώνονται, σε όλο τον κόσμο, με θέματα που σχετίζονται με το ρόλο των γυναικών στην τεχνολογία και την επιχειρηματικότητα. Ενδεικτικά να αναφέρουμε το «Game Changer: Women of Influence» που πραγματοποιήθηκε τον Ιανουάριο στο Onassis Cultural Center και ήταν μια ημερίδα σταθμός στην Ελλάδα σχετικά με αυτό το δημόσιο διάλογο.

Οι εταιρίες που απασχολούν ίσο αριθμό γυναικών και αντρών είναι 15% πιο πιθανό να έχουν μεγαλύτερα κέρδη στον κλάδο που δραστηριοποιούνται, σε σχέση με τη μέση επιχείρηση.

Γιατί είναι τόσο σημαντικό όμως να αυξηθούν τα ποσοστά των κοριτσιών στις σχολές πληροφορικής, στα τεχνολογικά κολέγια και εν γένει στις τεχνολογικές σπουδές που προετοιμάζουν τις γυναίκες για τις απαιτήσεις στα σύγχρονα επαγγέλματα;

Η απάντηση έρχεται από ποιοτικές έρευνες που διεξάγονται σε παγκόσμιο επίπεδο. Σύμφωνα με την Deloitte Global, το 2016 οι θέσεις εργασίας στον τομέα του ΙΤ που κατείχαν γυναίκες ανέρχονταν σε ποσοστό μικρότερο του 25%. Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι σε κάθε τρεις (κατά προσέγγιση) άντρες που απασχολούνται σε τεχνολογικές θέσεις αντιστοιχεί μία γυναίκα.  Αυτό το ποσοστό δεν βοηθά την κοινωνία ούτε τις επιχειρήσεις να αναπτυχθούν, καθώς η ποικιλομορφία στο χώρο εργασίας είναι εξαιρετικά σημαντική. Έρευνα του McKinsey έδειξε ότι οι εταιρίες που απασχολούν ίσο αριθμό γυναικών και αντρών είναι 15% πιο πιθανό να έχουν μεγαλύτερα κέρδη στον κλάδο που δραστηριοποιούνται, σε σχέση με τη μέση επιχείρηση. Στην έκθεση της Deloitte  αναφέρεται ότι μόλις το 21% των υποψηφίων για θέσεις εργασίας στην πληροφορική και την τεχνολογία ήταν γυναίκες. Και αυτό είναι ένα στατιστικό που οφείλούμε να αλλάξουμε. Προφανώς, λοιπόν, η διαπαιδαγώγηση των κοριτσιών κατά τη διάρκεια των μαθητικών τους χρόνων ώστε, αν αγαπούν την τεχνολογία και τις εφαρμογές της όπως τις βιώνουν στην καθημερινότητα τους, να μη διστάζουν να κατευθύνουν σε bachelor’s ή master’s σε computer science και συναφείς επιστήμες για την τριτοβάθμια εκπαίδευσή τους, είναι επιτακτικής σημασίας.

Κορίτσια μαθαίνουν coding

Ο χώρος της πληροφορικής και τα τεχνολογικά επαγγέλματα είναι ανδροκρατούμενα, όχι επειδή οι γυναίκες επιστημονικά αποδεδειγμένα υστερούν με οποιοδήποτε τρόπο σε σχέση με τους άντρες του κλάδου, αλλά απλά επειδή οι ίδιες δεν ασχολούνται όσο εκείνοι με αυτές τις επιστήμες.

Αλλά και τα κορίτσια, όπως στη διάρκεια της ενηλικίωσης τους διευρύνουν τις γνώσεις τους σε τόσα διαφορετικά ζητήματα, δοκιμάζουν τόσες εμπειρίες και σχεδιάζουν το καλύτερο μέλλον για την επαγγελματική τους αποκατάσταση, οφείλουν να συνειδητοποιήσουν ότι ο χώρος της πληροφορικής και τα τεχνολογικά επαγγέλματα είναι ανδροκρατούμενα, όχι επειδή οι γυναίκες επιστημονικά αποδεδειγμένα υστερούν με οποιοδήποτε τρόπο σε σχέση με τους άντρες του κλάδου, αλλά απλά επειδή οι ίδιες δεν ασχολούνται όσο εκείνοι με αυτές τις επιστήμες. Αν τα κορίτσια αναζητήσουν αυτοβούλως τη γνώση σχετικά με τα οφέλη της επιλογής ενός τεχνολογικού κολεγίου για τις σπουδές τους ώστε να έχουν ίσες ευκαιρίες στην πλέον προσοδοφόρα και αναπτυσσόμενη βιομηχανία, που δημιουργεί κάθε χρόνο εκατομμύρια θέσεις εργασίας παγκοσμίως, σίγουρα θα έχουμε άλλα ποσοστά στις σχολές τεχνολογίας και άλλα στατιστικά από την αγορά εργασίας.

Στην ψηφιακή εποχή στο εγγύς μέλλον όπως αναφέρουν φορείς της οικονομίας θα θεωρούνται «αναλφάβητοι» ανθρώποι που δεν κατέχουν δεξιότητες και γνώσεις όπως το coding, και οι γυναίκες έχουν διανύσει ένα μακρύ και επίπονο δρόμο διεκδικώντας τη θέση τους στην κοινωνία και την εργασία για να βρεθούν εκ νέου αποκλεισμένες από τα σύγχρονα επαγγέλματα του μέλλοντος.